jump to navigation

Teknoloji ile kaliteli ve güvenli ulaşım April 15, 2009

Posted by Bahadir Sahin in Haber (News), Turkce.
Tags: , , ,
trackback


AVRUPA Birliği ülkelerinde 2004 yılından beri uygulanan taksilerde navigasyon cihazları bulundurma ve kullanma zorunluluğu, Karayolları Trafik Kanunu’nun AB yasalarına uyumu çerçevesinde 2010 yılından itibaren Türkiye’deki taksiler için de geçerli olacak. Böylece taksiciler müşterilerine adresi bilmiyorum diyemeyecek, ayrıca uzun yoldan götürerek fazladan ücret talep edemeyecek. Navigasyon cihazı ve yol haritası olmayan taksi trafiğe çıkamayacak. Uygulama 18 bini İstanbul’da olmak üzere, Türkiye genelindeki 90 bin taksiciyi doğrudan ilgilendiriyor.

Türkiye’de navigasyon pazarı hareketlenecek

Uygulama, doğal olarak bu cihazlara yönelik bir talebi de beraberinde getirecek. TomTom Türkiye Ülke Müdürü Özgür Yiğiter, “Hızla büyüyen navigasyon pazarı Türkiye’de de birçok şirketin dikkatini çekti. Ancak gelişmiş pazarlara baktığımız zaman pazarın yüzde 85’inin 2-3 oyuncu tarafından paylaşıldığını görüyoruz. Bu dengeler tüketicilerin yaşadıkları deneyimlerle kendi tercihleriyle oluşturulan dengelerdir” diyor. Gelecek dönemde navigasyon sektörünün krize rağmen büyümesini sürdüreceğini belirten Yiğiter, “Şu anda navigasyon cihazlarının ne işe yaradığını hatta varlığını bilen tüketici sayısı çok az da olsa, ilgi ve talebin inanılmaz bir hızla arttığını gözlemliyoruz. 2010 yılından itibaren çok daha anlamlı büyüklüklerden bahsedeceğiz. Ondan sonraki 3 yıl içerisinde de araç başına penetrasyon oranlarının yüzde 20’lere ulaşacağını söyleyebiliriz ki, bu da yaklaşık 2,5 milyon adet cihaz demektir” sözleriyle pazarın 4 yıl içinde geleceği noktayı işaret ediyor.

Medion navigasyon cihazlarının Türkiye temsilcisi Anatech’in Pazarlama ve İletişim Müdürü Recep Alper Üzel de “Gerek navigasyon cihazı üreticileri, gerek harita yazılım şirketleri ülkemizde navigasyon cihazlarının çok büyük bir pazar olacağının farkındalar. Önümüzdeki aylarda piyasa rekabetinden doğacak yeni alternatifler ve cihazların yaygınlaşmasıyla navigasyon piyasasının çok hareketleneceği, ancak ileriki günlerde sadece büyüklerin piyasada tutunabileceği kanaatindeyim” görüşünde. Aynı şekilde Mio’nun Türkiye temsilcisi Albim Genel Müdürü Mürşit Arpalıgil’in beklentisi de önümüzdeki aylarda ekonomideki sıkıntıların azalmasıyla birlikte pazarın hızla büyümeye başlayacağı yönünde. Konuma dayalı bilgi ve harita uygulamaları konusunda Türkiye’ye özgü çözümler sunan Başarsoft’un Genel Müdür Yardımcısı Ahmet Dabanlı da, “Türkiyede pazarında navigasyon aynı cep telefonu pazarının büyüdüğü gibi büyüyecektir. Model sayısı çeşitlenecek, fiyatlar zamanla düşecek, insanlar navigasyonun ne olduğunu görecek, güvenecek, ihtiyaç duyacak ve satın alacak. Almanya’da 1 milyon navigasyon cihazı satılıyor, Türkiyede 50 bin. Bu sayı çok artacak. Her yıl bir öncekine göre 2 veya 4 katı büyüme bekliyoruz” diyor.

MOBESE sistemiyle taksiler takipte

Navigasyon cihazlarının taksilerde kullanımının zorunlu olması, taksilerin MOBESE sistemiyle izlenebilmesinin de yolunu açıyor. Bunun için MOBESE tarafından İstanbul’da uygulamaya konulan çözüm, taksicilerin belli petrol şirketleriyle yapacağı belli bir süre akaryakıt alım taahhütü karşılığında sistemin taksiye uyarlanmasını sağlıyor. Şimdiye kadar 2 bin civarında taksiye uygulanan bu sistemle MOBESE (Mobil Elektronik Sistem Entegrasyonu) tarafından taksinin konumu adım adım takip edilebiliyor Ayrıca sürücü gizli bir düğme yardımıyla güvenlik görevlilerine tehlikede olduğunu haber verebiliyor ve en yakındaki asayiş ekibinin olaya müdahale etmesini sağlayabiliyor. Böylece gasp, darp gibi olayların önüne geçilmesi hedefleniyor. Cihaz, MOBESE sistemiyle iletişimini cep telefonu şebekesi üzerinden sağlıyor.

MOBESE Güvenlik Sistemleri Entegrasyonu Yöneticisi Yusuf İstengir, navigasyona ek olarak sunulan bu sistemin taksi şoförlerinin can ve mal güvenliğini sağlamayı amaçladığını ve tamamen isteğe bağlı olarak verildiğini söylüyor. Petrol şirketleriyle barter uygulamasının sistemin ilk yatırım ve işletim maliyetlerinin karşılanmasına yönelik bir uygulama olduğunu söyleyen İstengir, ilerde bu sistemi İstanbul dışına da taşıma ve ücreti karşılığında sunma planları bulunduğunu belirtiyor.

İstengir, sistemin güvenlik dışı faydalarını ise şöyle özetliyor: “MOBESE Taksi Güvenlik Sistemi’ne sahip taksiye binen bir müşteri, bilmediği bir yere açık adresi varsa veya gideceği yerin cadde, sokak ismini biliyorsa navigasyon cihazı sayesinde sesli ve görüntülü yönlendirmeyle en az 2 alternatif sunularak (örneğin en yakın veya en hızlı yoldan gibi) ulaşabiliyor. Taksi müşterileri, bu sistemle güvenli bir şekilde seyahat edebiliyor. Ayrıca sisteme dahil olan taksi ile yolculuk yapan müşteriler, bindikleri araçta eşyalarını unutmaları durumunda, ilerleyen dönemde hizmete sunulacak çağrı merkezimize başvurabilecek. Böylece müşteri seyahat ettiği taksinin plakasını hatırlanmıyorsa bile; binilen yer, saat, tarih ve inilen yer, saat, tarih bilgilerinin iletmesiyle aradığı taksiyi bulabilme şansına sahip olacak.”

Yanlış alarm ihtimali taksicileri korkutuyor

Tabii işin bir de şu yönü var: Taksici cihaza yanlışlıkla basarsa ne olacak? Taxi Gazete’nin Mart 2009 sayısında bu konuyla ilgili yapılan haberde, yanlışlıkla panik tuşuna dokunan bir taksicinin gereksiz yere güvenlik güçlerini meşgul ettiği gerekçesiyle 2 saatten fazla nezarette tutulduğu ve 140 lira ceza yazıldığına dair bir haber yer alıyor. Haber haklı olarak soruyor: “Ya biz tehlikede olduğumuzdan yüzde yüz emin olana kadar tehlike önlenemeyecek bir duruma gelirse?” Uygulamada bu gibi haklı soruların da cevabının verilmesi gerekiyor.

Comments»

No comments yet — be the first.

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: